Search This Blog

Loading...

Tuesday, July 27, 2010

tips untuk membangkitkan semangat kerja

tips ni aku amek dari blog sape ntah yg aku jupe..lupe link..
btw..worth sharing..

Bagi yang sudah kematian mood untuk bekerja;

1) Hargai masa lapan jam
Lazimya kita bekerja lapan jam sehari dan seeloknya gunakan masa lapan jam yang diberikan untuk melangsaikan semua tugas kamu. Hargai setiap detik dan jangan gunakannya untuk melakukan aktiviti yang tidak berkaitan dengan kerja seperti bersembang, berbual di telefon , membaca majalah dan sebagainya.

2) Keluar segera
Bila sudah tamat waktu kerja, jangan berlengah-lengah lagi. Pulang segera dan lakukan apa sahaja yang tidak mengingatkan anda kepada kerja. Bila jam sudah menunjukkan tamat waktu bekerja, itu tandanya waktu untuk anda melakukan aktiviti kesukaan anda. Jika malas pulang awal, lakukan aktiviti yang tidak melibatkan anda dengan kerja seperti pergi ke gymnasium yang terdekat.

3) Jangan bawa pulang
Biar banyak mana pun kerja yang bertimbun, seeloknya jangan bawa pulang. Sebaiknya kamu habiskan di pejabat. Jika kena kerja lebih masa, sesekali tidak ada masalahnya. Jika dibawa pulang, boleh mengganggu waktu rehat anda.

4) Lima hari seminggu
Jika kita ditetapkan untuk bekerja lima hari seminggu, maka tetapkan waktu kerja kamu cuma lima hari sahaja. Hujung minggu adalah hari untuk anda berehat dan bergembira bersama rakan dan keluarga.

5) Habiskan cuti
Jangan simpan sahaja cuti tahunan, sebaliknya gunakan cuti untuk anda merehatkan dan menenangkan fikiran. Gunakan peluang untuk mencipta keseronokan. Walaupun tidak pergi bercuti sekurang-kurangnya dapatlah kamu berehat-rehat di rumah, melupakan soal kerja seketika. Gunakan cuti untuk caj semula "bateri" supaya lebih bertenaga dan bersemangat untuk bekerja.

6) Tahu batas
Kamu mesti tahu sejauh mana kemampuan kamu dalam bertugas. Jika rasanya kamu sudah tidak mampu untuk melangsaikan kerja, berhenti seketika. Jangan memaksa diri, sehingga tugasan di pejabat menjejaskan kesihatan minda dan fizikal anda. Jika rasa tidak mampu, mintalah bantuan daripada rakan dan jangan biarkan tekanan di pejabat menyeksakan diri.

7) Jauhi rakan sepejabat pada Hujung Minggu
Jika boleh, elakkan bertemu rakan sepejabat pada hujung minggu. Bertemu rakan sepejabat hanya akan mengingatkan anda pada kerja. Hendak atau tidak topic perbualan pasti berkaitan dengan kerja. Paling tidak tentu kamu atau rakan sepejabat kamu akan meluahkan rasa tidak puas hati dengan rakan sepejabat lain. Seelok-eloknya janganlah bertemu mereka.

ok..selamat mencuba yer dan selamat bekerja dengan tekun dan berhemah :P

Wednesday, July 21, 2010

if i were the boss

best giler..lawak okeh
ai laike!!

Tuesday, July 13, 2010

its my bday!!



hhehehehe..
dah lepas sbnrnyer..
tp hari yang best untuk dikenang :)

thanks to my husband..sbb tak lupa bday and bagi suprise malam tu..
so sweeetttt!! :))

dengan muka yang memang macam tak ingat langsung tu..haih! agak tensen memula, sebab orang lain dah siap call nak celebrate segala..tapi en suami buat bodo jer..
alih2 ade suprise..
hik hik hik..
thanks you very much!
i lap u lah hehe
You Are a Realist
You don't see the glass as half empty or half full. You see what's exactly in the glass.
You never try to make a bad situation seem better than it is...
But you also never sabotage any good things you have going on.
You are brutally honest in your assessments of situations - and this always seems to help you cope.